Niepewność spowodowana pandemią COVID 19 wywołała ogromne zainteresowanie wdrożeniem automatyzacji w polskich firmach. Przedsiębiorstwa zaczęły przede wszystkim szukać w ten sposób optymalizacji kosztów. Szybko okazało się jednak, że automatyzacja ma również inne zalety. Ograniczenie błędów, proceduryzacja procesów to tylko niektóre z benefitów wprowadzenia robotyzacji w firmowe systemy. Nie bez znaczenia jest również innowacyjna platforma SAIO czyli, autorskie rozwiązanie ING Banku Śląskiego.
Ostatnich kilka lat – czyli pandemia, niepewne otoczenie gospodarcze, zerwane łańcuchy dostaw, rosnące koszty produkcji i trudności w poszukiwaniu pracowników – sprawiły, że firmy coraz bardziej skłaniają się ku automatyzacji procesów biznesowych. Poszukują redukcji kosztów i rozwiązań, które pozwolą na ulepszenie jakości obsługi klienta. A przy tym uniknięcie błędów ludzkich. Robotyzacja może w tym wszystkim pomóc i w krótkim czasie wykazać efekty, które są mierzalne i odpowiadają na te obecne oczekiwania firm.
– mówi Joanna Porębska-Matysiak, wiceprezes SAIO.
Badanie Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Banku Gospodarstwa Krajowego pokazało, że w ostatni kwartał 2022 roku polskie firmy weszły z mało optymistycznymi prognozami. Negatywne trendy w bieżącej sprzedaży i malejący popyt przekłada się na słabnącą płynność finansową w przedsiębiorstwach. Dodatkowo wzrost kosztów funkcjonowania skłania wiele z nich do szukania rozwiązań mających na celu optymalizację kosztów.
Czym jest Robotic Process Automation?
Konieczność zmierzenia się z rynkowymi trudnościami stanowi też bodziec do implementacji nowych technologii. Dlatego, już w czasie pandemii COVID-19 wiele polskich firm postawiło na RPA. RPA to nic innego jak skrót od Robotic Process Automation. Ta technologia pozwala zautomatyzować powtarzalne zadania (np. przenoszenie danych między aplikacjami) poprzez naśladowanie sposobu pracy człowieka.
Badania pokazują, że pracownicy poświęcają statystycznie ok. 60% swojego czasu czynnościom, które mogłyby zostać zautomatyzowane. Tylko 40% tego czasu przeznaczają na analizy, podejmowanie decyzji, myślenie o strategii czy inne czynności kreatywne. To pokazuje, jak szeroki potencjał wdrożenia i poprawy efektywności ma automatyzacja.
– mówi wiceprezes SAIO.
Efektem wdrożenia RPA w firmie jest między innymi poprawa wydajności pracowników. Ale to nie wszystko. Automatyzacja przekłada się również na lepsze wyniki biznesowe i skalowalność procesów, ograniczenie kosztów i zmniejszenie ryzyka ludzkich błędów. Przed pandemią COVID-19, RPA było uważane za jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu IT. Jej zasięg stale rośnie. Według prognoz Gartnera do końca tego roku RPA będzie wykorzystywane już w ok. 90% największych organizacji. A do 2024 roku portfolio robotów RPA zostanie prawdopodobnie potrojone.
Co o automatyzacji w firmach mówią badania?
Badania przeprowadzane przed pandemią, potwierdzają pozytywny wpływ wdrożenia RPA na firmy. Według danych, które przytacza KPMG, w Polsce prawie 60% z nich zadeklarowało, że zawdzięcza jej zachowanie ciągłości biznesu w czasie restrykcji związanych z COVID-19. Prawie połowa z kolei wzrost przetwarzanych zamówień. Po uwolnieniu pracowników od konieczności wykonywania powtarzalnych czynności, firmy dostrzegły też pozytywne zmiany w relacjach i kulturze organizacyjnej. Około 86% z nich zauważyło wzrost efektywności pracowników, 57% wzrost zaangażowania w pracę, a taki sam odsetek – poprawę sposobu obsługi klientów.
W ING Banku Śląskim zajmujemy się robotyzacją od wielu lat. Wprowadziliśmy ją, żeby móc odpowiadać na rosnące wolumeny i liczbę transakcji. Chcieliśmy zautomatyzować czynności wykonywane przez pracowników.
– mówi dyrektor ds. rozwoju biznesu w banku.
Działające w ING roboty wspierają m.in. procesy w obszarze operacji bankowych, finansów i ryzyka. Na podstawie firmowych doświadczeń w robotyzacji bank od ponad roku udostępnia swoim klientom SAIO – platformę do automatyzacji ich wewnętrznych procesów biznesowych.
W pierwszej kolejności zaproponowaliśmy naszym klientom automatyzację w obszarze finansów i księgowości. Przykładem może być tu proces ustalania pozycji gotówkowej firmy czy cash flow forecastingu. U jednego z klientów, u którego dokonaliśmy takiej automatyzacji, okazało się, że czynności, które wcześniej wykonywał codziennie przez 2,5 godziny, zostały skrócone do zaledwie 15 minut.
– mówi Joanna Porębska-Matysiak.
SAIO czyli integracja technologii Al i robotyzacji
SAIO to autorskie rozwiązanie ING Banku Śląskiego. Grupa Everest to firma badawcza w obszarze usług IT, biznesowych i inżynieryjnych. Co roku publikuje ona zestawienie czołowych dostawców technologii robotycznych na świecie. W tym roku umieściła w nim także rozwiązanie banku. Znalazło się ono na liście 23 wiodących dostawców technologii RPA ocenianych w ramach badania PEAK Matrix. SAIO integruje technologie sztucznej inteligencji i robotyzacji, umożliwiając optymalizację i automatyzację firmowych procesów. Sprawdza się w wielu branżach i obszarach działalności: od finansów i księgowości, przez sprzedaż, HR, po procesy zakupowe oraz obsługę klienta i IT.
Wdrożyliśmy już SAIO u klientów z różnych branż: stalowej, budowlanej, automotive, e-commerce i wielu innych.
– wymienia wiceprezes SAIO.
Z pomocą SAIO można wdrożyć w firmie robota nawet w ciągu 2-3 tygodni. Z tego rozwiązania korzysta już stale powiększająca się grupa przedsiębiorstw. Nie tylko w Polsce, ale i za granicą.
Oferujemy SAIO zarówno klientom z Grupy ING, jak i firmom, które nie są naszymi klientami bankowymi, ale chciałyby skorzystać z naszego doświadczenia w obszarze robotyzacji. W tym celu nawiązujemy też współpracę z partnerami technologicznymi i wdrożeniowymi.
– mówi Joanna Porębska-Matysiak.
W ramach oferty beyond banking ING Bank Śląski zapewnia bezpłatny przegląd procesów, wdrożenie automatyzacji i szkolenia z zakresu obsługi robotów.. Finalnym produktem jest robot, który automatycznie realizuje procesy zlecone przez firmę.
SAIO powstało w banku, dlatego jest technologią sprawdzoną pod kątem bezpieczeństwa, a przy tym gwarantuje szybkie i mierzalne efekty. Łatwość wdrożenia robotów, dostępność tej technologii dla każdej firmy i każdego obszaru biznesowego. SAIO może też pochwalić się wyróżnieniem Red Dot w kategorii Brands & Communication Design. To jest najbardziej prestiżowy, największy ogólnoświatowy konkurs projektowy. Nagroda w tym konkursie często nazywana jest Oscarem designu i potwierdza międzynarodową klasę i jakość projektu. W tym roku to właśnie SAIO otrzymało to wyróżnienie za projekt brandingowy przygotowany przez gdańskie TOFU Studio dla ING Banku Śląskiego.
– podkreśla Joanna Porębska-Matysiak.
Źródło: Agencja Informacyjna Newseria