Cyfryzacja to postępujący trend obecny we wszystkich obszarach biznesowych. Do niedawna pracownicy nie wyobrażali sobie pracy etatowej w 4 ścianach własnego mieszkania. Obecnie, również przez pandemię, która przyspieszyła ten proces staje się to powoli normą. Jak podają prognozy, w przyszłym roku niemal połowa wypracowanego przez świat PKB będzie realizowana przez firmy, które przeszły proces cyfryzacji. Jest to zarazem ogromna szansa, jak i zagrożenie dla firm konserwatywnych. Wymagana elastyczność w temacie cyfryzacji może potencjalnie pomóc, ale również zniszczyć wiele firm.

Świat w obliczu cyfryzacji

Cyfryzacja czeka prawie każdą firmę, bez względu na wielkość. Te, które będą się wahały, mogą stracić szansę na zdobycie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej na rynku.
mówi Marek Świątek, Cloud Solution Provider Dyrektor w Softline.

Wiele lat temu, gdy klienci chcieli coś kupić, musieli pojechać do sklepu, znaleźć miejsce na parkingu i nierzadko odstać swoje w kolejce. Dziś wystarczy kilka kliknięć na telefonie, a nazajutrz zamówiony produkt dotrze do nas do domu. Choć są to dwa światy, które dzieli przepaść, to podstawową różnicę można sprowadzić do słowa – cyfryzacja. Dziś wiele usług możemy wykonywać cyfrowo. Podobnie jest z produktami. Przykładowo, kiedy ostatnio oglądaliśmy film na streamie a kiedy kupiliśmy DVD? Adaptacja cyfrowych rozwiązań nabiera tempa dzięki konsumentom, dla których liczy się oszczędność czasu i wygoda. Takie podejście mocno rezonuje z firmami, które chcąc nadążyć za swoimi klientami, coraz mocniej rozpychają się w cyfrowym świecie. Internet pozwala klientom porównywać towary i usługi wielu firm, które nierzadko konkurują ze sobą. Konsument na pewno chętniej wybierze producenta lub usługodawcę, który ma czytelną stronę internetową i wygodną aplikację.

Kto wykorzysta szansę?

Próba nawiązania nowej, cyfrowej relacji z klientem to niejedyny powód, dla którego biznes przekonuje się do transformacji. Patrząc na wszystko wysoko poziomowo, bez transformacji cyfrowej trudno dziś o sukces w biznesie. Można wymienić mnóstwo zalet cyfryzacji w biznesie. Jak podaje amerykańska firma analityczna Gartner, cyfryzacja to wykorzystanie technologii cyfrowej w celu zmiany modelu biznesowego i zapewnienia nowych możliwości generowania przychodów i wartości. Można powiedzieć, że cyfryzacja obejmuje każde przynoszące realną wartość działanie, które jest możliwe dzięki nowym technologiom, począwszy od automatyzacji działań marketingowych po przetwarzanie zamówień. Pomaga zwiększyć efektywność firm, redukując błędy ludzkie i koszty operacyjne. Zaś jeśli chodzi o dane, dziś nie są już one przechowywane na żadnych nośnikach, ale w chmurze. Chmura obliczeniowa pomaga firmom uzyskać przewagę nad konkurencją zapobiegając utracie danych, a także tworząc w sposób automatyczny kopie zapasowe. Jednak dane dają niewielki pożytek jeśli nie są właściwie analizowane.

Co na to małe firmy?

Nie wszystkie firmy niestety są pozytywnie nastawione do cyfryzacji. Do transformacji potrzeba przede wszystkim chęci zmian i otwartej głowy. Małe firmy często zajęte powszednimi problemami nie mają dodatkowego czasu na wprowadzanie adaptacji systemowych.

Pomimo korzyści płynących z wdrożenia narzędzi cyfrowych, wiele małych firm jeszcze nie zdecydowało się na taki krok. Tymczasem cyfryzacja czeka prawie każdą firmę, bez względu na jej wielkość. Firmy, które wahają się przed podjęciem decyzji o wkroczeniu na drogę transformacji cyfrowej, mogą stracić szansę na zdobycie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Pandemia sprawiła, że małe i średnie firmy w wielu przypadkach były zmuszone wdrożyć cyfryzację wcześniej niż planowały.
mówi Marek Świątek.

Z raportu firmy Cisco wynika, że małe przedsiębiorstwa wnoszą 48 proc. do PKB Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Francji i Kanady. Co więcej, małe firmy, które cyfryzują procesy, mogą zwiększyć wzrost PKB o dodatkowe 5,6 proc.. Dane pokazują, że przejście na cyfrową ścieżkę okazuje się zbawiennie przy próbach przetrwania kryzysów, takich jak straty spowodowane pandemią.

Trend hybrydowej pracy

Jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego małe i średnie przedsiębiorstwa powinny postrzegać transformację cyfrową jako konieczność, która może przynieść przełom. Pandemia pokazała, że pracownicy świetnie radzą sobie pracując zza komputera w domu. Jednocześnie nie brakuje osób, które nie potrafią sobie wyobrazić wykonywania swoich zadań bez możliwości spotkań w biurze. Przejście na model hybrydowy oznaczać będzie, że małe i średnie firmy będą potrzebowały zintegrowanych narzędzi do łączenia się w dowolnym czasie, miejscu i na dowolnym urządzeniu. Wraz z tą nową rzeczywistością pojawia się potrzeba ponownego przemyślenia zabezpieczeń przed coraz bardziej wyrafinowanymi zagrożeniami oraz zarządzania dostępem do danych poza tradycyjnymi granicami IT. Problem w tym, że większość firm z sektora MSP nie jest przygotowana do radzenia sobie z tymi zagrożeniami bezpieczeństwa we własnym zakresie.

Kto zwleka ten traci

Każdy biznes, który chce prosperować, powinien rozpocząć transformację już teraz, tym bardziej, że technologia cały czas się zmienia. Opisane powyżej zastosowania są dziś chlebem powszednim dla wielu dojrzałych firm. Tymczasem rozpędu nabierają nowe rozwiązania, które mogą zmienić biznesowy krajobraz. Według PwC, istnieje osiem technologii, które w przyszłości mogą być postrzegane jako przełom dla przedsiębiorstw.

  • inteligencja (AI),
  • rzeczywistość rozszerzona (AR),
  • blockchain,
  • drony,
  • internet rzeczy (IoT),
  • robotyka,
  • rzeczywistość wirtualna (VR),
  • druk 3D.

Prognozy na przyszłość

Kolejną technologią, o której mówi się coraz głośniej jest metaverse, czyli tworzenie wirtualnego świata, który nie tylko naśladuje świat realny, ale przede wszystkim posiada własną ekonomię. Według prognoz Światowego Forum Ekonomicznego, do 2023 r. organizacje poddane transformacji cyfrowej przyczynią się do powstania ponad połowy światowego PKB. Z kolei do 2025 roku aż 100 miliardów dolarów zostanie dodane do światowej gospodarki poprzez transformację cyfrową. Skoro dzięki cyfryzacji zyskają światowe gospodarki, co będą mieli z tego obywatele? Jak twierdzi Europejski Bank Inwestycyjny, cyfryzacja jest wielkim wyrównywaczem szans. Inwestycje w edukację cyfrową, infrastrukturę i usługi cyfrowe mogą pomóc w osiągnięciu wielu celów zrównoważonego rozwoju ONZ.

Źródło: Informacja prasowa