Pomysł na biznes to nie wszystko. Ważnym krokiem w zbudowaniu relacji z potencjalnym inwestorem jest rzetelny i profesjonalny pitch. Prezentacja przed inwestorami powinna być krótka, treściwa i zawierać odpowiednie argumenty, które przekonają odbiorcę o słuszności inwestycji. Dobry pitch to podstawa sukcesu startupu.

Często jest tak, że osoby, które mają pomysł na biznes, nie potrafią go dobrze prezentować. To jedna z obserwacji przedstawicieli polskiego środowiska VC, którzy na co dzień rozmawiają z założycielami startupów. Tymczasem pitching jest nierzadko chlebem powszednim dla jednych i drugich.

Istnieje prosty powód, dla którego pitching jest tak trudny: bardzo rzadko pitchujemy pomysły, a kiedy to robimy, nikt nie daje nam informacji zwrotnej

– wskazuje Klaudia Babraj z Demium Startups

Co to jest pitch i z czego powinien się składać?

Pitching jest umiejętnością przedstawiania pomysłu w krótkiej, ale bardzo treściwej formie. Celem jest przekonanie innych do naszego pomysłu – najczęściej potencjalnych inwestorów – i zachęcenie ich do dalszych rozmów lub do wsparcia finansowego.

Pitch powinien się składać z kilku elementów:

  • problemu, który chcemy rozwiązać;
  • naszej propozycji rozwiązania;
  • dlaczego to my możemy go zrealizować;
  • jak planujemy to zrobić (np. business model);
  • sukcesów, które już osiągnęliśmy;
  • zespołu, który to zrealizuje.

Dobry pitch to podstawa sukcesu

Czym może skutkować zły pitch? Tym, że inwestorzy nie będą zainteresowani naszym projektem. Z tego powodu będziemy musieli prezentować swoje pomysły innym tak długo, aż sztuka dobrego pitchu wejdzie nam w krew.

Przykładem, który doskonale ilustruje powyższe twierdzenie jest historia pewnego startupowca-ilustratora. Utraciwszy pracę w gazecie, postanowił on, że będzie podążać za swoimi marzeniami o zostaniu profesjonalnym twórcą animacji.

Mężczyzna potrzebował jednak aż 300 prób, aby w końcu trafić na inwestora, który powiedział „tak”. Ta historia pokazuje, że droga do sukcesu wiedze przez wytrwałość i dobry pomysł, ale przede wszystkim przez to, jak go prezentujemy. Człowiek, o którym mowa to Walt Disney, twórca imperium wartego dziś ponad 200 miliardów dolarów.

Feedback od liderów rynku

Do dobrego pitchu należy się przygotować, dlatego warto skorzystać z porad profesjonalistów, którzy pomogą w przygotowaniu i wygłoszeniu prezentacji. Należy pamiętać o tym, żeby nie przedstawiać rozmówcy zbyt wielu informacji naraz – lepiej skupić się na najistotniejszych punktach.

Idealny pitch zawiera wszystkie informacje, których inwestor potrzebuje, aby podjąć decyzję. Te informacje obejmują problem, jaki twórca firmy zauważył, proponowane rozwiązanie, analizę rynku, trakcję i zespół, który będzie tworzył produkt. Warto wziąć pod uwagę, że inwestor jest osobą, której praca polega na wyłapywaniu najciekawszych pomysłów. Są inwestorzy, którzy chwalą się, że brali udział nawet w tysiącu pitchy. Przy takiej liczbie trudno oczekiwać od uczestników, aby chcieli słuchać informacji, które nie będą im potrzebne

– tłumaczy Klaudia Babraj.

Warsztaty dla startupów. PFR, Invento i Demium ocenią pomysły na biznes

W najbliższy czwartek, 25 sierpnia, trzy startupy staną przed szansą przekonania do swoich pomysłów przedstawicieli najważniejszych graczy polskiego rynku VC, funduszy PFR, Invento i Demium. Każda z firm będzie miała tylko 10 min., aby udowodnić, że nie tylko ma pomysł na biznes, ale wie, jak go zaprezentować.

Warsztaty rozpoczną się o godzinie 19:00 w Venture Cafe przy ulicy Chmielnej 73 w Warszawie. Prezentacji startupów wysłuchiwać będą najważniejsi przedstawiciele polskiego środowiska VC, Maria Tyka-Majewska z PFR School of Pioneers, Jacek Korzeniak z Unicorn Hub Starting Platform, Jacek Murawski z Invento Capital oraz Klaudia Babraj z Demium Startups. Spotkanie poprowadzi Adam Hsakou.

Na scenie zaprezentują się trzy firmy: Homy, który jest czymś w rodzaju carsharingu dla nieruchomości, EBM Pharma, firma produkująca płyn do płukania jamy ustnej dla pacjentów onkologicznych cierpiących na nowotwory głowy i szyi oraz PlayiO, platformy integrującej zawodników, trenerów i obiekty sportowe w jeden ekosystem.

Celem imprezy nie jest wyłonienie startupu, który najlepiej przedstawił swój pomysł, ale połączenie ze sobą środowiska biznesowego i innowatorów, zbudowanie sieci inwestorów, zachęcenie do networkingu z innymi uczestnikami oraz edukowanie młodych startupów w zakresie cennej biznesowo umiejętności, w tym właśnie pitchingu.

Startup Pitch Session jest wydarzeniem cyklicznym, który odbywa się co miesiąc.