Wraz z rozwojem platform e-commerce zwiększa się ilość zamówień składanych przez klientów każdego dnia. Jak wynika z szacunków, w 2020 roku na całym świecie do klientów zostało wysłane ponad 131 miliardów paczek. Ponad 640 milionów paczek trafiło do klientów w Polsce – generując ogromne ilości kartonowych opakowań.

Ekologia – potrzebą rynku

Obecnie, gdy świadomość konsumencka na temat ekologii oraz ochrony środowiska rośnie, firmy starają się wyjść naprzeciw szybko zmieniającemu się rynkowi. Wprowadzają rozwiązania dostosowane do potrzeb oraz oczekiwań swoich odbiorców. Według badań przeprowadzonych przez twórców najnowszej edycji raportu E-commerce, w Polsce dla niemal połowy badanych wpływ formy dostawy i zwrotu na środowisko jest bardzo ważny (20%) lub ważny (26%). Jednym z proponowanych rozwiązań jest EkoBox. Produkt stworzony przez startup Re-Zip, wprowadzony na rynek polski wraz z firmą InPost w ramach współpracy w projekcie Poland Prize. Firmy łączą siły i wspólnie działają w myśl zasadom gospodarki cyrkularnej, która jest odpowiedzią na problemy obecnego świata oraz katastrofy ekologicznej. Jednym ze standardów wspomnianego modelu gospodarczego jest zatrzymanie produktu w obiegu tak długo, jak to jest możliwe.

RE-ZIP zaprojektował swoje rozwiązanie tak, aby było w pełni ekologiczne i faktycznie miało realny wpływ na środowisko. Opatentowane przez nas opakowanie to opakowanie kartonowe, z tą różnicą, że można je złożyć po wyjęciu zakupów, zwrócić i wykorzystać ponownie wiele razy. Dzięki wielokrotnemu obiegowi opakowania RE-ZIP, można zaoszczędzić 70-80% emisji dwutlenku węgla

– mówi Thomas Fugl, prezes firmy ReZIP.

Czym jest EkoBox?

EkoBox to kartonowe pudełko wykonane z ekologicznego kartonu w pełni nadającego się do recyklingu. Materiały, z których jest wykonane posiadają certyfikat FSC, potwierdzający wykorzystanie certyfikowanych surowców w procesie produkcji opakowań. Twórcy rozwiązania przyznają, że dzięki zastosowaniu tego rozwiania ilość kartonu w obiegu może zmniejszyć się nawet dziesięciokrotnie! Proces zamówienia i zwrotu pudełka EkoBox jest bardzo prosty. Klient  po zrobieniu zakupów w sklepie internetowym wybiera Paczkomat InPost oraz opcję opakowania zwrotnego EkoBox. Po otrzymaniu i rozpakowaniu przesyłki, składa pudełko na kształt koperty. Odpowiednio złożone pudełko można zwrócić w dowolnym Paczkomacie, bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Wraz z zamówieniem konsument otrzymuje etykietę zwrotną do zeskanowania podczas nadawania zwrotnego. Obecnie możliwość zamówienia produktów w pudełku EkoBox, wprowadził sklep internetowy Modivo, oferując klientom kod zniżkowy na zamówienie.

Gdy klient zwróci opakowanie RE-ZIP, otrzymuje voucher do sklepu internetowego na kolejne zakupy, który dzięki temu zwiększa retencję w sklepie i jednocześnie zapewnia konsumentowi dodatkowe możliwości zakupowe. Finalnie zarówno e-commerce jak i klient są zadowoleni, że wspierają zmiany środowiskowe

– mówi Thomas Fugl.

Poland Prize to program grantowy realizowany przez firmę HugeTech, którego celem jest zachęcenie zagranicznych startupów do prowadzenia biznesu w Polsce poprzez udzielanie im wsparcia na poszczególnych etapach rozwoju. Akcelerator Poland Prize Idea Global powstał, aby kreować korzystne warunki do rozwoju młodych firm w polskim ekosystemie startupowym.