Firma Adyen przeprowadziła „Retail Report 2022”, którego wyniki wspomogą innowacyjność e-sklepów. Z raportu wynika, że 44 proc. konsumentów woli sprzedawców, którzy podchodzą do nich personalnie. Konsumenci wolą, by sprzedawcy na podstawie ich preferencji i zachowań z poprzednich zakupów tworzyli bardziej spersonalizowane doświadczenia. Co więcej, 61 proc. konsumentów woli robić zakupy w sklepach wykorzystujących technologie. Przykładem są sklepy, w których innowacyjność wykorzystywana jest do poprawy wrażeń z wizyt.
Innowacyjność e-sklepów w rozumieniu konsumenckim
Konsumenci jako najbardziej cenione udogodnienia e-sklepów uważają np. różne rodzaje płatności. Warto również zauważyć, że jest to sektor, w którym e-commerce działa bardzo sprawnie. W branżę tę stale inwestuje się w nowe możliwości, co potwierdzają nieustannie zachodzące zmiany. Dla przykładu jest to właśnie m.in. łączenie systemów płatności z innymi obszarami działalności. Przeprowadzone badanie wskazuje, że taka inwestycja pociąga za sobą zyski.
Sztuczna inteligencja jest obecnie kluczowa dla każdego, kto zajmuje się sprzedażą detaliczną. Bez wiedzy o tym, co robić z danymi, nie bylibyśmy gotowi na przyszłość, szczególnie w obliczu pojawiających się nowych trendów w świecie e-commerce. Adyen umożliwia firmom akceptowanie płatności w punktach sprzedaży, online oraz płatności mobilnych.
– mówi Tim van Diest, dyrektor zarządzający w holenderskiej firmie płatniczej Adyen na Europę Środkowo-Wschodnią.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w innowacyjnych e-sklepach
Za handlem elektronicznym kryje się wiele sposobów wykorzystania sztucznej inteligencji. Jednym z nich jest poznanie klienta, jego preferencji i schematów zachowań. Na tej podstawie możliwe jest udoskonalenie jego doświadczeń zakupowych. Przykładem może być np. zaproponowanie mu produktów, których potrzebuje. Dodatkowe zaoferowanie opcji płatności, które wybiera najchętniej, wskaże także na indywidualne podejście e-sklepów do klienta. Okazuje się bowiem, że konsumenci doceniają tego typu inicjatywy.
Jak wskazuje badanie „Retail Report 2022”, 44 proc. respondentów woli sklepy, które zapamiętują ich poprzednie zachowania zakupowe i tworzą bardziej spersonalizowane doświadczenia przy następnej wizycie. Niewiele mniej osób, bo 40 proc. twierdzi także, że lubi, kiedy sprzedawcy oferują im profilowane reklamy. Lubią oni także dostawać sugestie odnośnie polecanych produktów. Jednocześnie 61 proc. polskich konsumentów jest skłonnych robić zakupy w sklepach, które wykorzystują technologię w celu poprawy doświadczeń zakupowych. W tym wypadku szczególnie cenione są nowe sposoby płatności, kioski do sprawdzania dostępności towarów lub lustra cyfrowe, ale trendów w innowacjach jest jeszcze więcej!
Przedsiębiorcy e-sklepów zwracają uwagę na konsumenta
Z raportu Adyena wynika również, że 30 proc. sprzedawców detalicznych wykorzystuje dane dotyczące płatności, aby zrozumieć zachowania użytkowników. Za sprawą tej informacji starają się oni poprawić jakość obsługi klienta.
W przeszłości wchodziło się na stronę internetową i kupowało produkt, wciskając przycisk „zapłać”. Następnie pojawiały się dostępne metody płatności. Teraz, wykorzystując dane, możemy ustawić takie metody, które odpowiadają konkretnemu zamówieniu. Na przykład niektóre formy płatności mogą być stosowane w zależności od skali transakcji, czyli inne dla mniejszych i inne dla większych transakcji. Zwiększa to wskaźnik konwersji, ponieważ konsumenci będą mogli płacić swoją preferowaną metodą płatności, dzięki czemu szybciej i łatwiej zrealizują transakcję.
– mówi Tim van Diest.
Co również istotne, okazuje się, że blisko 20 proc. Polaków przynajmniej raz porzuciło koszyk zakupowy w różnych e-sklepach ze względu na niedostępną metodę lub zbyt długi czas płatności. Pokazuje to, że kwestie płatności są dla wielu konsumentów kluczowe. Bezpieczeństwo, opcje wyboru i szybkość to elementy, na które konsumenci są niezwykle wyczuleni. Dlatego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, e-handel stale inwestuje w ten obszar działalności.
Jakie innowacje wprowadzą e-sklepy?
To jednak nie znaczy, że czekają nas rewolucyjne zmiany, ale raczej optymalizacja obecnych metod działania e-sklepów. Przykładem jest upowszechnianie opcji „kup teraz, zapłać później”. Ta rewolucyjna zmiana zadebiutowała w sklepach online w ubiegłym roku, a teraz trafia także do handlu tradycyjnego.
Nowe metody płatności to także metody używane przez duże aplikacje, które mają wbudowaną funkcję płatności. Chodzi o takie superaplikacje jak Lidl Pay, Allegro Pay, Booking Pay – wszyscy otwierają się na takie rozwiązania. Wydaje mi się, że pierwszym podmiotem, który to robił wiele lat temu, był chiński WeChat. Stworzył aplikację, która ma spory wachlarz możliwości – można przez nią kupować bilety autobusowe, lotnicze, robić zakupy spożywcze, korzystać z taksówek. Myślę, że obserwujemy zmiany idące w kierunku korzystania z superaplikacji na innych platformach, właśnie jako metod płatności, co jest bardzo ciekawym ruchem.
– mówi dyrektor zarządzający Adyena na region CEE.
Rewolucyjne zmiany doprowadzą do tego, że proces płacenia przez internet będzie coraz szybszy i łatwiejszy. Jedocześnie zwiększy się bezpieczeństwo transakcji, a więc możliwość kradzieży przez cyberprzestępców będzie znacznie utrudniona.
Kolejny obserwowany trend w płatnościach wynika z przenikania się świata online i offline w handlu.
To np. nowa metoda płatności na stacjach paliw. Kiedy odwiedzamy stację paliw, standardowo tankujemy samochód, wchodzimy do budynku i płacimy. Obecnie jednak wiele stacji idzie w kierunku płatności internetowych, mimo że mamy tu do czynienia z transakcją fizyczną. Przyjeżdżamy na stację, tankujemy i odjeżdżamy bez wchodzenia do budynku. Stacja benzynowa skanuje tablice rejestracyjne i z góry wie, jaką metodę płatności do niej zastosować, pobierając opłatę online. Myślę, że to bardzo dobry przykład korzyści, jakie mogą odnieść klienci pod kątem łatwości dokonywania transakcji, tak by były one niewidoczne.
– wyjaśnia Tim van Diest.
Takie inwestycje e-sklepów przynoszą ekonomiczne efekty. 72 proc. badanych przez Adyena przedsiębiorstw, które łączą systemy online i offline, spodziewa się wzrostu sprzedaży o co najmniej 20 proc. Podobne rezultaty może dać łączenie systemów płatności z innymi częściami działalności biznesowej (np. zarządzaniem zapasami, łańcuchami dostaw czy programem lojalnościowym). Na taki krok zdecydowało się już 18 proc. polskich firm (globalna średnia to 24 proc.), a 80 proc. z nich odnotowało wzrost sprzedaży o 20 proc. lub więcej.
Źródło: Agencja informacyjna Newseria