Zgodnie z raportem Polskie startupy 2023 opublikowanym przez Startup Poland niewielki odsetek startupów to firmy, które przetrwały na rynku przez dłuższy czas. Powyżej 10 lat funkcjonuje zaledwie 3% firm. Co zrobić, żeby startup odniósł sukces na rynku?
Szerzej o tym opowiedział Adam Iwan, Prezes Akces NCBR.
Co sprawia, że startup odnosi sukcesy na rynku? Wielu młodych przedsiębiorców często zadaje sobie takie pytanie. Co zrobić? Gdzie zainwestować? Do kogo zgłosić się o pomoc?
Z pomocą przychodzi Akces NCBR – krajowy akcelerator, którego celem jest nie tylko wsparcie komercjalizacji innowacji powstałych na polskim rynku, ale również edukacja młodych przedsiębiorców.
Startupy – kluczowe czynniki sukcesu
Jak podkreśla Adam Iwan, Prezes Akces NCBR :
By startup miał szansę na osiągnięcie sukcesu musi wpierw spełnić kilka ważnych elementów. Przede wszystkim bardzo istotne jest to by miał unikalny pomysł. To właśnie oryginalność i innowacyjność stanowi fundament sukcesu. Ponadto bardzo ważnym elementem jest elastyczność i adaptacja – we współczesnym środowisku należy stale dostosowywać się do zmian, reagować na zmiany rynkowe i modyfikować swoją strategię rozwoju i sprzedaży. Bardzo ważne jest również zwrócenie uwagi na kwestie związane z finansami. Tylko starannie zarządzane finanse oraz zdolność do pozyskiwania funduszy pozwalają na rozwój i przetrwanie w trudnych czasach.
Znaczenie marketingu i wizji w startupie
Nie należy również zapominać o dobraniu odpowiedniego zespołu ekspertów. Tworząc swój biznes należy przemyśleć to, jak będzie wyglądał nasz zespół. Odpowiedni dobór osób i ich kompetencji oraz różnorodności to zawsze duże wyzwanie. Ponadto uwagę należy zwrócić również na skuteczny marketing. Dobra strategia marketingowa to podstawa. Bez niej nawet najlepszy produkt może pozostać niezauważony.
A co jest najważniejsze? – Jasna wizja i misja, które nadają kierunek i inspirują zarówno zespół, jak i klientów. Wszystkie powyższe działania są składowymi komercjalizacji pomysłu. Właściwe zaplanowanie i rzeczywista sprzedaż pozwalają na pozyskiwanie partnerów
w kolejnych rundach finansowania i finalny sukces. – podkreśla Adam Iwan.
Pamiętać należy również, że sukces rzadko kiedy jest natychmiastowy. Podsumowując, tylko determinacja i ciężka praca sprawiają, że jest to możliwe!
Akcelerator Akces NCBR
Akces NCBR Sp. z o.o. została zawiązana w grudniu 2021 roku przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jako narzędzie realizacji zadań ustawowych NCBR w zakresie wspierania i finansowania działań przygotowujących do wdrożenia wyników badań naukowych i prac rozwojowych, wsparcia rozwoju kadry naukowej, pobudzania inwestycji przedsiębiorców w działalność naukową oraz zwiększania udziału polskich podmiotów w realizacji międzynarodowych programów badań naukowych lub prac rozwojowych. Podstawowym celem Akces NCBR jest wsparcie i finansowanie komercjalizacji innowacyjnych projektów będących wynikiem badań naukowych (B+R) oraz prac rozwojowych.