Według badań wykonywanych przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową Polacy obawiają się sztucznej inteligencji, określanej również jako Al. Technologia jest uznawana przeważnie jako zagrożenie. Konieczne jest pogłębienie świadomości społeczeństwa i zaznajomienia Polaków z benefitami implikowani tego rodzaju technologii. W tym celu fundacja Orange uruchomiła projekt #BurzaMózgów. Celem inicjatywy jest uświadamianie na temat obecności Al w życiu codziennym. Projekt ma formę bezpłatnych kursów online skierowanych głównie do nauczycieli szkół podstawowych a zapisy potrwają do połowy grudnia bieżącego roku.
Co Polacy myślą o sztucznej inteligencji?
Większości z nas wydaje się, że sztuczna inteligencja to jakaś technologia przyszłości. Tymczasem dzisiaj trzeba by się naprawdę mocno nagimnastykować, żeby znaleźć choć jeden obszar, w którym sztucznej inteligencji nie ma. Po pierwsze, to nie jest tylko jedna technologia, ale cała, ogromna platforma różnych technologii, a po drugie – ona jest już dziś absolutnie wszędzie, począwszy od naszych telefonów komórkowych, czyli rozrywki, poprzez dostęp do informacji, edukację, przemysł, transport, aż po medycynę
– mówi dr Tomasz Rożek, popularyzator nauki i założyciel Fundacji Nauka. To Lubię.
Badania przeprowadzone w 2019 roku przez NASK („Sztuczna Inteligencja w społeczeństwie i gospodarce”), według polskich internautów najbardziej adekwatna definicja sztucznej inteligencji głosi, że jest to technologia, która działa bez udziału człowieka (55,8 proc.). Tylko 4 proc. respondentów nigdy nie miało do czynienia z tym terminem, a ponad połowa zadeklarowała, że AI już wpływa na ich codzienne życie w obszarach takich jak rozrywka, edukacja i zakupy.
NASK pokazuje, że Polacy obawiają się sztucznej inteligencji. Widzą w niej aspekty związane z:
- utratą prywatności (60,5 proc.),
- wzrostem bezrobocia (40,1 proc.)
- ze zwiększoną liczbą cyberataków (37,7 proc.),
- poprawą komfortu życia (34 proc.),
- polepszeniem poziomu cyberbezpieczeństwa (33 proc.),
- zmniejszeniem liczby nieszczęśliwych wypadków w pracy (32,7 proc.),
- lepszą personalizacją produktów i usług (30,3 proc.).
Trudno dziś jednoznacznie stwierdzić, jaki wpływ sztuczna inteligencja będzie miała na nas w przyszłości. Wiemy jednak, że dziś jest ona jedynym narzędziem, które jest w stanie poradzić sobie z ogromem danych. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że mamy dziś problem nadmiaru danych i ogromnym wyzwaniem jest to, aby mieć narzędzie do ich analizy. Niezależnie od tego, czy mówimy o danych satelitarnych, danych medycznych czy o tych, które zostawiamy w sieci jako użytkownicy – istnieje ogromna potrzeba stworzenia narzędzi, które będą te dane analizowały i znajdowały w nich wzorce. I tym właśnie jest sztuczna inteligencja
– mówi dr Tomasz Rożek.
Sztuczna inteligencja – gdzie ją znajdziemy?
Szybki rozwój technologiczny sprawił, że ostatnimi laty o sztucznej inteligencji mówi się już nie w kontekście fantastyki naukowej a praktycznych zastosowań w życiu codziennym. Aktualnie sztuczna inteligencja odgrywa ważną rolę m.in. w funkcjonowaniu mediów społecznościowych, translatorów, serwisów streamingowych. Rozwiązania typu Al funkcjonują też na szeroką skalę w komunikacji, informatyce, wojskowości czy marketingu. Według ekspertów na autonomiczne systemy postawią niedługo kolejne branże takie jak medycyna, energetyka, rozrywka, transport, edukacja, cyberbezpieczeństwo czy nawet rolnictwo. Coraz bardziej przydatna staje się wiedza o tym, gdzie i jak działa sztuczna inteligencja oraz jakie decyzje możemy podejmować . Chociażby jako użytkownicy social mediów – aby zadbać chociażby o dobór treści, które są nam wyświetlane.
Przeciętny człowiek, aby lepiej zaznajomić się ze sztuczną inteligencją, powinien po prostu zainteresować się tym tematem. Ona już otacza nas z każdej strony, choć często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Warto poznać szanse i zagrożenia, jakie ze sobą niesie. Dlatego powinniśmy czytać, edukować, po prostu interesować się tym tematem
– mówi Monika Wrońska, koordynatorka programu #BurzaMózgów w Fundacji Orange.
Wyniki badań NASK pokazują, że polscy internauci wiedzę o AI czerpią najczęściej z telewizji, portali i stron internetowych, mediów społecznościowych oraz filmów, seriali i książek popularnonaukowych. Około 42 proc. chciałoby jednak poszerzyć swoją wiedzę i kompetencje w tym zakresie. Natomiast 53,1 proc. respondentów, którzy są jednocześnie rodzicami, chciałoby, aby ich dzieci uczestniczyły w zajęciach z zakresu technologii AI (robotyka, logika, programowanie etc.).
Bardzo istotną grupą w tym kontekście są nauczyciele i nauczycielki i ich wiedza, kompetencje, znajomość tych nowych zjawisk. Oni mogą stać się przewodnikami dla swoich uczniów i wychowanków. Młodzi ludzie, którzy urodzili się już w tym cyfrowym świecie, często bezrefleksyjnie podchodzą do technologii, tymczasem budowanie u nich krytycznego podejścia jest bardzo istotne
– mówi Monika Wrońska.
Inicjatywa #BurzaMózgów dla nauczycieli
W celu poszerzenia wiedzy nauczycieli o sztucznej inteligencji, Fundacja Orange wystartowała z projektem #BurzaMózgów. Ta inicjatywa to online’owy kurs skierowany do nauczycieli szkół podstawowych, który pokazuje, jak działa sztuczna inteligencja i jaki wywiera wpływ na różne dziedziny życia.
Kurs internetowy #BurzaMózgów jest poświęcony zagadnieniom sztucznej inteligencji, ale bardziej od strony społecznej, etycznej niż tej technologicznej. Aby rozpocząć zajęcia, wystarczy wypełnić prosty formularz na stronie burzamozgow.com. Nabór do kursu trwa do 18 grudnia br.
– mówi koordynatorka programu.
Jak można się zgłosić do projektu? Należy wypełnić formularz na stronie: www.burzamozgow.com. Zajęcia rozpoczynają się w styczniu 2023 roku. Jak zapewniają pomysłodawcy kursu, by wziąć w nim udział, niepotrzebne są technologiczne umiejętności. Zajęcia mają przystępną formułę, zagadnienia są tłumaczone prostym językiem w krótkich filmach, pogrupowanych w siedem bloków tematycznych. Dodatkowo, forma online pozwala na realizowanie kolejnych etapów kursu w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Udział mogą wziąć wszyscy nauczyciele, niezależnie od nauczanego przedmiotu.
Po przebytym kursie online, nauczyciele otrzymają zaświadczenie Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl. Mogą też wykorzystać gotowe materiały – scenariusze zajęć i pomysły na ćwiczenia, aby rozmawiać z uczniami o sztucznej inteligencji i pobudzić młodzież do refleksji, uważności i krytycznego myślenia o środowisku cyfrowym.
Współorganizatorem projektu jest firma LOFI Robot, specjalizująca się w tworzeniu narzędzi edukacyjnych związanych z nauką programowania i kreatywnego wykorzystywania technologii cyfrowych w metodologii STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Math). Twórcą kursu jest Maciej Wojnicki, założyciel LOFI.
Fundacja Orange razem z zapisami do projektu #BurzaMózgów uruchomiła również kampanię edukacyjną pod hasłem „To nie przypadek, że…”. Ma ona na celu zwrócić uwagę na to, w jak wielu aspektach codziennego życia jest już obecna sztuczna inteligencja, oraz zachęcać do poszerzania wiedzy i refleksji nad swoją relacją z technologiami.
Źródło: Agencja Informacyjna Newseria