Przewiduje się, że do 2026 roku globalna branża technologii sportowych zwiększy swoje przychody nawet dwukrotnie! Innowacyjne rozwiązania stosowane w klubach sportowych pomagają im analizować pracę ciała, przygotowywać plany treningowe oraz przeprowadzać strategię gry z konkretnym przeciwnikiem. Zdaniem ekspertów, sport jest ogromnym sprawdzianem dla innowacji, a już wkrótce może zrewolucjonizować rynek w Polsce! Federacja piłki nożnej przyspiesza prace nad kolejnymi rozwiązaniami technologicznymi!
Technologie odpowiadają za sukces sportowców?
Innowacje to jedynie niewielki procent, który odpowiada za wyniki. Bez odpowiedniego przygotowania i treningu nie jest możliwe odniesienie sportowego sukcesu. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by wykorzystywać nowe technologie dla podnoszenia swoich wyników. No… prawie nic. Mimo, że innowacyjne buty narciarskie z zakrzywioną podeszwą w przyszłym roku mogą zostać zatwierdzone, w tegorocznym starciu za ich użycie polscy skoczkowie zostali zdyskwalifikowani podczas Pucharu Świata w Willingen. Przykład butów marki Nagaba może pokazać potencjał eksportowy polskich innowacji sportowych.
Mamy przykład chociażby skoków narciarskich, gdzie buty dawały kilka dodatkowych metrów. Wydaje się, że to jest niewiele, że są jakieś małe nacięcia czy inne ułożenie, ale to się przekłada na pewien wynik sportowy. Dlatego tych kilka procent przy wyrównanych poziomach zawodników to może być rzeczywiście bardzo dużo. Ale samymi innowacjami nie wygramy meczu czy nie osiągniemy sukcesu.
– ocenia Michał Żukowski, partner zarządzający w Innteo Legal, przewodniczący Komisji ds. Innowacji w Polskim Związku Piłki Nożnej i wiceprezes PZPN Invest SA.
Kto czuwa nad wdrażaniem innowacji w polskim sporcie?
Sport nie stroni od innowacji. Stosuje się inteligentne piłki, murawy z czujnikami, mecze oceniają wirtualni sędziowie, a zawodnicy noszą inteligentne kamizelki. Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej FIFA testuje technologię goal-line do oceny spalonego oraz rozbudowuje system korygujący decyzje arbitrów. Innowacje dają piłce nożnej ogromne możliwości dlatego postanowiono założyć specjalną Komisję.
Założenie Komisji ds. Innowacji w PZPN, a następnie spółki PZPN Invest miało na celu stworzenie systemu prawno-finansowego w obszarze wdrażania innowacji w polskiej piłce nożnej. W czerwcu br. spółka podjęła współpracę z Państwowym Instytutem Badawczym NASK, by wspólnie działać na rzecz informatyzacji i cyfryzacji polskiego futbolu.
Innowacje zaprowadzą polskich sportowców na szczyt?
Nowe technologie takie jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy wirtualna rzeczywistość są już obecne w wielu dziedzinach sportu. Nowoczesne systemy odpowiadają nie tylko za sportowy ekwipunek, ale również wspierają działania sportowców. Umożliwiają im m.in. wychwytywanie nieprawidłowości w czasie gry, analizowanie danych, które potem można wykorzystywać do tworzenia strategii gry czy indywidualnych programów szkoleniowych. To jednak nie wszystko! Technologie pozwalają również na monitorowanie ciała danego zawodnika, analizowanie jego gry czy interakcji z zawodnikami i zespołami.
W sportach indywidualnych rzeczywiście monitorujemy ciało zawodnika, dajemy różne urządzenia, które pomagają wykonać dobry skok, czyli narty, buty. Tak samo w sportach chociażby lekkoatletycznych, też ewentualnie inny ubiór czy innego rodzaju buty. Natomiast tutaj nie ma analizy interakcji pomiędzy różnymi zawodnikami.
– mówi Michał Żukowski.
Technologie zawładnęły nawet sportową odzieżą!
Urządzenia sportowe i elementy stroju sportowca wyczynowego są tymi innowacjami, które najszybciej trafiają też do odbiorców indywidualnych. Tak działają między innymi syntetyczne materiały o strukturze ułatwiającej oddychanie skóry i odprowadzanie potu. Tegoroczny Australian Open pokazał, że mimo zwrotu ku materiałom naturalnym, wciąż nie zapomniano o innowacyjnych właściwościach. Kolejnym przykładem innowacyjna koszulka marki Ralph Lauren. Amerykańska marka zaprezentowała na wydarzeniu polo RLX Clarus z innowacyjnej tkaniny bawełnianej, która dobrze odprowadza pot, jak i szybko wysycha. Splot włókien jest w tej tkaninie wzorowany na tym, z którym mamy do czynienia w materiałach syntetycznych. Wspólnie z firmą Natural Fiber Welding, specjalizującą się w produkcji ekologicznych materiałów stworzyli coś, co może odmienić branżę ubrań sportowych.
Mówi się, że innowacje zaczynają się od dwóch kluczowych sektorów: od obronności i sportu. Tam zaczyna się wyścig zbrojeń, tam są inwestowane duże środki w technologie, a potem one trafiają do zastosowań dla zwykłych obywateli. Nike najpierw produkowało buty dla sportowców. Skupiało się, żeby te buty były odpowiednie do biegania dla wyczynowych sportowców, olimpijczyków. Potem te same technologie trafiały do zastosowania dla zwykłych Kowalskich, Smithów czy Jonesów poza Polską.
– wyjaśnia ekspert.
Przyszła kolej na Polskę!
W Polsce wciąż zauważa się trend kupowania technologii, aniżeli ich wytwarzania. Jest to kwestia, która niezwłocznie musi ulec zmianie. Dąży się do tego, by w przyszłości to Polska odpowiadała za wytwarzanie nowoczesnych, sportowych technologii. który następnie będzie można odsprzedawać innym klubom, federacjom czy krajom.
To jest coś, co chcemy zmienić w największej federacji sportowej w Polsce, czyli w piłce nożnej. Chcemy, żeby jak najwięcej innowacji polskich stało się innowacjami globalnymi. Zawsze będziemy musieli kupić jakieś technologie, ale żebyśmy coraz więcej wytwarzali w kraju.
– mówi wiceprezes PZPN Invest SA.
Co więcej, według analityków Research and Markets światowy rynek technologii sportowych zwiększy swoje przychody z niemal 18 mld dol., zanotowanych w 2021 roku, do 40 mld dol. estymowanych na rok 2026.
Źródło: Agencja Prasowa Newseria