Jak 1 057 500 złotych pozwala rozwinąć skrzydła? Minęły nieco ponad dwa lata od podpisania przez Scanderia Venture umowy inwestycyjnej na stworzenie bezzałogowego statku powietrznego do transportu medycznego ze startupem Farada. W tym czasie został zrealizowany projekt i… spełnione marzenie inwestora. Farada urosła do doskonale prosperującej spółki z jeszcze szerszymi perspektywami i większymi ambicjami.

Pierwszy krok w chmurach

Na początku był pomysł, który z czasem przerodził się w innowacyjny bezzałogowy system transportu z możliwością pionowego startu i lądowania. Pracowało nad nim grono zaangażowanych i doświadczonych osób, które już wcześniej były związane z branżą bezzałogowych statków powietrznych. Pomysł był odpowiedzią na wyzwania, z jakimi zmaga się logistyka medyczna w całej Europie. Według danych brytyjskiego NHS, w Wielkiej Brytanii odpowiada ona za 5% ruchu drogowego, a jednocześnie ze względu na natężenie ruchu w miastach – jest coraz mniej wydolna. Aby skutecznie realizować transport, tam gdzie czas decyduje o życiu i zdrowiu pacjentów, niezbędne jest sięgnięcie po alternatywne środki transportu – drony, które poruszając się z pkt. A do pkt. B nie natrafiają na przeszkody w postaci natężenia ruchu drogowego. Bezzałogowce to szybki, bezpieczny i ekologiczny transport, który rozwiązuje wiele z bolączek logistyki medycznej.

Był pomysł, jest produkt

Bezzałogowy statek powietrzny G2 jest rozwiązaniem stworzonym przez Faradę w ramach projektu BRIdge Alfa. Finalny produkt o rozpiętości skrzydeł 4,4 m i długości 3,2 m, wyposażony jest w cztery silniki elektryczne i jeden spalinowy. Może latać z ładunkiem o maksymalnej wadze 10-12 kg. Przewiezie z zachowaniem łańcucha chłodniczego: krew i próbki do diagnostyki, szczepionki, interferon, insulinę, leki anafilaktyczne lub inne podawane przez iniekcję oraz organy do transplantacji.

Scanderia Venture, inwestując w projekt Farada, była przekonana, że tego typu rozwiązania staną się standardem w najbliższym czasie. Pomimo, że w momencie inwestycji rynek nie był jeszcze tak przekonany do szybkiego wejścia technologii dronowej, szczególne w obszarze transportu medycznego. Jednak ze względu na doświadczenie medyczne ekspertów Funduszu, jak i ogromne doświadczenie inżynierskie zespołu Farady, nie mieliśmy wątpliwości, że to projekt, w który warto zainwestować. Ciekawostką jest fakt, że decyzja o inwestycji w Faradę była jedną z pierwszych, jakie podjęła Scanderia. Tym bardziej cieszymy się, że projekt rozwija się tak dynamicznie i liczymy, że Farada stanie się znaczącym graczem na rynku transportu medycznego z użyciem dronów w Europie i na świecie

– mówi Rafał Kieszek, CEO i przewodniczący Komitetu Inwestycyjnego Scanderia Venture.

Bez wątpienia był to najlepszy krok jaki mogliśmy zrobić, aby w tamtym czasie nie tylko pozyskać finansowanie, ale również zyskać wartościowego partnera w całym procesie, jakim jest Scanderia Venture. Projekt BRIdge Alfa pozwolił przełożyć najlepsze doświadczenia naszych inżynierów na stworzenie produktu, który z całą pewnością zrewolucjonizuje logistykę medyczną czyniąc ją szybszą, bardziej ekologiczną i niezwodną, pozwalając dotrzeć w krótszym czasie nawet do trudno dostępnych miejsc

– mówi Szymon Kupaj, prezes zarządu Farada Sp. z o.o.

Jak rozwijać skrzydła? Na fundamentach Farady w marcu 2021 r. utworzona została spółka Farada Group, a dalszy jej rozwój zaczął nabierać rozpędu przez pojawienie się w ramach grupy kolejnych podmiotów odpowiadających za projektowanie, wytwarzanie, wdrażanie do użytkowania, serwis i wsparcie w eksploatacji, szkolenie operatorów Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP).

Wielki sukces przyszedł dokładnie 11 lutego 2022 r., bo po wielu miesiącach tytanicznej pracy całego zespołu, operator lotów dronami wchodzący w skład grupy Farada Group – spółka LabAir, otrzymała jako pierwsza w Polsce zgodę od Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na wykonywanie komercyjnych lotów medycznych Bezzałogowymi Statkami Powietrznymi poza zasięgiem wzroku, w sposób automatyczny, pozwalający na zarządzanie lotem z Centrum Zarządzania Operacjami Lotniczymi. Wymagało to przygotowania kilkudziesięciu dokumentów, setek stron instrukcji, procedur i procesów, a także wylatania kilku tysięcy kilometrów i opracowania nowych, absolutnie unikatowych procedur lotów medycznych z wykorzystaniem BSP. Pierwsze regularne loty rozpoczęły się dziesięć dni później. Tylko do 8 grudnia 2022 r. łączna liczba kilometrów pokonanych przez drony Farada Group w ramach komercyjnych lotów wyniosła ponad 83 309 km. To dystans odpowiadający dwóm okrążeniom Ziemi!

W jakim biznesowym miejscu jest obecnie Farada?

Farada jest absolutnym liderem polskiego rynku w zakresie produkcji bezzałogowych statków powietrznych oraz usług z nimi związanymi. Jest przede wszystkim firmą z udokumentowanymi sukcesami, konsekwentnie realizującą plany pomimo wyzwań chociażby regulacyjnych. Jest również firmą ambitną o dobrej znajomości rynku, co pozwala jej nie tylko cieszyć się zaufaniem klientów i sukcesywnie poszerzać ich portfolio, ale również odpowiadać na potrzeby różnych sektorów

– ocenia Adam Cudny, przewodniczący Rady Nadzorczej Farada Group Sp. z o.o.

O Funduszu Scanderia Venture

Fundusz Scanderia Venture inwestuje w projekty B+R na wczesnym etapie. W obszarze zainteresowania inwestycyjnego znajdują się innowacyjne pomysły i rozwiązania z szerokiego obszaru life science oraz nowoczesnych technologii informatycznych, diagnostycznych, teleinformatycznych stosowanych w diagnostyce medycznej, ochronie zdrowia i dziedzinach obejmujących zakres KIS 1 Krajowych Inteligentnych Specjalizacji. Wynikiem realizowanych projektów są innowacyjne produkty, usługi lub technologie możliwe do komercjalizacji na rynku globalnym. Od 2018 r. Fundusz zainwestował w wiele startupów, m.in. Farada (bezzałogowy statek powietrzny do przewozu ładunków medycznych), UV Cast (fotopolimerowy opatrunek zastępujący tradycyjny gips), Field4Sterility (innowacyjne urządzenie do sterylizacji dokumentów), HERBI Shots (ziołowe suplementy diety o ukierunkowanym działaniu odchudzającym, energetycznym i regeneracyjnym dla sportowców), MedCool (autonomiczne, wielokomorowe lodówki do transportu krwi i preparatów krwiopochodnych), ProSpeed Energy (technologia systemu szybkiego przekazywania energii w urządzeniach medycznych), AstaBoost (innowacyjna mieszanka antyoksydacyjna dla dermokosmetyków pochodzenia naturalnego wspomagająca leczenie skóry uszkodzonej czy ze zmianami chorobowymi), NutriBox (urządzenie do bezinwazyjnej diagnostyki z wykorzystaniem biomarkerów z ludzkiego potu), NAVIMED (systemem mikrolokalizacji z zastosowaniem metod sztucznej inteligencji dla szpitali i placówek medycznych).

Źródło: Informacja prasowa