16 listopada w G2A Arenie odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowych Zawodów Robotów XChallenge. Jest to największe wydarzenie robotyczne w Polsce, które przyciąga pasjonatów i profesjonalistów z całej Europy. W tym roku do grona głównych partnerów przedsięwzięcia dołączają Województwo Podkarpackie oraz Podkarpackie Centrum Innowacji.

tegorocznej edycji XChallenge weźmie udział ponad 500 zawodników, którzy zaprezentują blisko 300 konstrukcji. Główny organizator imprezy, którym jest Fundacja Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu Dolina Lotnicza spodziewa się obecności ponad 8 tysięcy obserwatorów.

Współpraca na rzecz edukacji

W trakcie konferencji prasowej zapowiadającej wydarzenie podpisane zostało porozumienie o współpracy pomiędzy Fundacją a Podkarpackim Centrum Innowacji. W myśl jego zapisów, strony zobowiązują się do organizacji wydarzeń takich jak konkursy i hackathony oraz wymiany dobrych praktyk edukacyjnych.

Partnerstwo Fundacji Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu Dolina Lotnicza z Podkarpackim Centrum Innowacji, jest wyjątkowym przykładem długofalowych, przemyślanych i konsekwentnie realizowanych działań, wspierających kształcenie kadr dla przemysłu wysokich technologii w regionie. Nie do przecenienia jest udział w tych aktywnościach władz województwa z Panem Marszałkiem Władysławem Ortylem na czele, które od lat w swoich projektach około edukacyjnych angażowały Fundację – bazując na jej ekspertyzie i doświadczeniu
– powiedział Andrzej Czarnecki, prezes Fundacji Wspierania Edukacji.

Dla władz Podkarpacia, imprezy takie jak XChallenge to okazja do promocji edukacji robotycznej i podnoszenia kompetencji niezbędnych w nowoczesnej gospodarce.

Cieszę się, że samorząd województwa podkarpackiego będzie gospodarzem wydarzenia, które doskonale uzupełnia robotyczny ekosystem naszego regionu. Warto podkreślić, że dzięki Funduszom Europejskim dla Podkarpacia działaniami edukacyjnymi w tej dziedzinie objęliśmy już ponad 700 szkół i blisko 9 tysięcy uczniów
– zaznaczył marszałek Władysław Ortyl.

Zawody XChallenge – robotyka w centrum uwagi młodzieży

Michał Tabisz, prezes zarządu Podkarpackiego Centrum Innowacji poinformował o podjęciu nowych inicjatyw związanych z dziedziną robotyki.

Współorganizacja zawodów XChallenge otwiera nowy rozdział w działalności PCI skierowanej do młodych ludzi. Chcemy, aby robotyka zagościła na stałe w naszej przestrzeni ProtoLab, z której już dziś regularnie korzysta ponad 600 uczniów szkół średnich i studentów. Jeszcze w tym roku uruchomimy cykl warsztatów RoboWorkshop, podczas których nasi użytkownicy będą mogli poznać m.in. podstawy programowania robotów oraz zgłębiać inne obszary nowoczesnych technologii pod okiem naszych specjalistów
– zaznaczył.

XChallenge rozwija umiejętności i inspiruje

Głównym celem XChallenge jest popularyzacja nauki i rozbudzanie pasji do robotyki i elektroniki poprzez zdrową rywalizację oraz edukację w praktyce. Wydarzenie umożliwia rozwój umiejętności manualnych i programistycznych, wymianę doświadczeń i nawiązanie międzynarodowych kontaktów. XChallenge to nie tylko zawody, ale też przestrzeń do nauki i wymiany doświadczeń – przede wszystkim skierowana do uczniów szkół średnich i studentów.

Śmiałkowie staną do rywalizacji w kilku kategoriach:

  • Line Follower – szybkie roboty ścigające się po wyznaczonej trasie z możliwością omijania przeszkód (standard, Turbo, LEGO).
  • Sumo – walki robotów na okrągłych torach, w których zawodnicy dążą do wypchnięcia przeciwnika z pola.
  • Lego Tug of War – przeciąganie liny przez roboty wykonane z klocków LEGO.
  • Freestyle – kategoria, w której zawodnicy mają pełną dowolność projektową.
  • Micromouse – wyścig w labiryncie, gdzie roboty mają za zadanie jak najszybciej odnaleźć wyjście.
  • Cebula House – zbieranie dedykowanych elementów (w tym roku – cebul) i dostarczanie ich do wyznaczonej strefy.
  • Smash Bots Mini – walki robotów wzorowane na popularnych BattleBots, gdzie zawodnicy mogą używać uzbrojenia, takich jak tarcze czy miotacze płomieni.
  • Task Hunters – zadania wymagające połączenia umiejętności programistycznych, manualnych i miękkich.