W Polsce powstała pierwsza kwiaciarnia internetowa oparta na sztucznej inteligencji, nauce i psychologii. Panksy – tak się nazywa innowacyjna platforma. Wystarczy odpowiedzieć na kilka pytań, po czym wygeneruje się pomysł na spersonalizowaną kompozycję, którą floryści zamienią w bukiet z dostawą do domu.

Tworzenie kompozycji kwiatowej przygotowanej na szczególną okazję umożliwia połączenie sztucznej inteligencji, nauki i wiedzy psychologicznej. Na podstawie wygenerowanego z ich pomocą zbioru inspiracji, powstaje ostateczny bukiet. Cały proces składania zamówienia odbywa się przez Internet, a jego realizacją zajmują się współpracujący z siecią floryści. To pierwsza taka usługa nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

Na czym polega działanie Panksy

Model biznesowy Panksy bazuje na teorii 12 archetypów stworzonych przez Carla Gustava Junga. Szwajcarski psychiatra twierdził, że każdy człowiek ma określony rodzaj osobowości, który wyraża się poprzez jego charakter, wygląd i postrzeganie świata. Właśnie bazując na archetypach Junga, platforma dobiera najlepszą stylistykę oraz klimat bukietu dla konkretnej osoby i na konkretną okazję.

Żeby zamówić bukiet wystarczy wejść na Panksy.pl i wykonać krótki test składający się sześciu pytań dotyczących osoby, dla której chcemy zamówić kwiaty. Algorytmy klasyfikują nasze odpowiedzi do jednego z archetypów, przykładowo Mędrzec, Poszukiwacz czy Altruista. Na tej podstawie sztuczna inteligencja proponuje odbiorcy gotowe rozwiązania stylistyczne – inspirujące zdjęcia, kolorystykę, opis stylu proponowanego bukietu, a także gatunki kwiatów, jakie mogą pasować.

Następnie należy wybrać wielkość bukietu, wskazać ewentualne alergie obdarowywanej osoby oraz rodzaj opakowania, a także określić termin doręczenia. Wszystkie zebrane przez Panksy dane trafiają do jednej ze współpracujących z platformą lokalnych kwiaciarni, która realizuje i doręcza zamówienie.

Przewaga internetowej kwiaciarni

Przewagą Panksy jest to, że każdy zamówiony bukiet jest tworzony z myślą o konkretnej osobie. Indywidualizacja zamówienia jest możliwa dzięki dużej ilości danych. Ta idea wpisuje się w rosnące potrzeby polskich klientów w zakresie personalizacji produktów i usług. Według badania przeprowadzonego przez Empik Foto aż 95% Polaków uważa, że najlepszy prezent to właśnie jak najbardziej dopasowany do danej osoby. Z kolei 45% z nich uznało, że to oryginalność jest najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze podarunku dla bliskich.

Do tej pory tworzenie bukietów opierało się na podstawie szczątkowych informacji zebranych podczas krótkiej rozmowy z klientami. Brakowało rozwiązań usprawniających i przyśpieszających ten proces. Właśnie dlatego pojawił się pomysł na kwiaciarnie internetową. Ponieważ Polacy kochają nowe rozwiązania technologiczne, Polska jest idealnym rynkiem do jego rozwoju.

Kto może skorzystać z usług?

Panksy współpracuje nie tylko z odbiorcami indywidualnymi, ale także z klientami biznesowymi, na przykład z agencjami eventowymi, hotelami, wedding planerami. Otwiera się też na współpracę z kolejnymi kwiaciarniami działającymi na terenie kraju. Platforma oferuje lokalnym florystom wsparcie marketingowe, w tym własne kanały społecznościowe oraz influencerów. To ukłon w stronę małych rodzimych firm, często w dodatku prowadzonych przez kobiety, dla których sporym wyzwaniem jest wyróżnienie się na nasyconym rynku i dotarcie do odbiorców.

Obecnie Panksy oferuje swoje usługi klientom indywidualnym wyłącznie na terenie Warszawy, a biznesowym – w największych polskich miastach. Platforma planuje dalszą ekspansję w Polsce oraz na rynkach zagranicznych.

Rynek kwiatowy w Polsce rozwija się dynamicznie już od wielu lat. Nie spowalnia go nawet pandemia COVID-19. W 2020 roku Polski Związek Ogrodniczy oszacował jego wartość na 3,3 mld PLN. Jednocześnie jego globalne przychody zgodnie z raportem Forbes osiągnęły w tym czasie niemal 105 mld USD.

Źródło: Panksy